Do międzynarodowego portu lotniczego Ferenca Liszta w Budapeszcie ma w przyszłości dociera kolej. Linia ma mieć 27 kilometrów długości, a pociągi mają się rozpędzać do 160 km/h. W grudniu ma się rozpocząć poszukiwanie prywatnego koncesjonariusza, który wybuduje i będzie utrzymywał kolejową trasę na lotnisko.
Węgry zamierzają poprawić dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Ferenca Liszta w Budapeszcie. Plany zakładają budowę nowej sześcio pasmowej autostrady i linii kolejowej. – Autostrada ma zostać ukończona do końca 2028 roku, a linia kolejowa do 2035 roku – ogłosił János Lázár, minister budownictwa i transportu.
Minister zaznaczył, że do 2035 roku planowane jest również ukończenie budowy Terminalu 3 lotniska, co oznacza, że wraz z budową drogi i linii kolejowej, w stolicy Węgier zrealizowane zostaną inwestycje o łącznej wartości 2,5 miliarda euro. Oczekuje się, że realizacja tak ambitnych przedsięwzięć podwoi ruch pasażerski na lotnisku do 40 milionów pasażerów rocznie w 2035 roku. Polityk dodał, że dojazd z centrum Budapesztu pociągiem do lotniska zajmie 15-20 minut. – Celem inwestycji jest umożliwienie portowi lotniczemu w Budapeszcie oderwania się od konkurencji ze strony krajów sąsiednich i stanie się wiodącym na rynku węzłem transportowym w regionie – zaznaczył podczas konferencji János Lázár, minister budownictwa i transportu.
Nowa linia kolejowa ma odgałęziać się od istniejącej linii głównej Budapeszt – Cegléd na południowy wschód od Pestszentlőrinc, skąd będzie biegła do lotniska w Budapeszcie, a następnie na południowy wschód, aby ponownie połączyć się z linią główną w Monor. Projekt obejmuje budowę tunelu o długości od 2 do 3 km pod lotniskiem, w tym stacji podziemnej. Długość trasy wyniesie 27 kilometrów, a pociągi mają na niej osiągać prędkość 160 km/h. Połączenie ma zostać wybudowane przez koncesjonariusza, który sfinansuje, wybuduje a następnie będzie utrzymywał tory przez okres od 30 do 35 lat. Kursy będą obsługiwane przez tabor należący do państwowych przewoźników pasażerskich MÁV Személyszállítási lub GySEV. Oczekuje się, że koncesjonariusz pokryje szacowany koszt projektu o wartości 1 mld euro, a źródłem jego dochodów będą opłaty z biletów. Koncesjonariusz zostanie wybrany w drodze międzynarodowego przetargu, którego ogłoszenie nastąpi w przyszłym miesiącu.
Budowa linii kolejowej miałaby zostać ukończona w dwóch etapach. Połączenie z centrum Budapesztu do lotniska miałyby powstać pod koniec dekady. Zbiegłoby się to z ukończeniem Terminala 3, którego ukończenie planowane jest na 2032 rok. Drugi odcinek – z lotniska do Monor – ma zostać oddany do użytku w 2035 roku. Oczekuje się, że pociągi między lotniskiem a stacjami Nyugati lub Kelenföld w centrum Budapesztu będą kursować co 5–10 minut, a czas podróży wyniesie od 15 do 20 minut. Cena biletu kolejowego ma wynosić około 3000–4000 forintów (ok. 45 zł), co stanowić ma znacznie tańszą alternatywę dla taksówek.
Budowa linii kolejowej obejmie 353 nieruchomości, z których 265 będzie musiało zostać wykupionych przez państwo. Planowana jest również budowa nowej, 12-kilometrowej sieci dróg z sześcioma pasami ruchu (po trzy w każdym kierunku), która ma zostać ukończona do końca 2028 roku, a pełna zabudowa około 2035 roku.
Rozpoczęcie budowy Terminalu 3 lotniska planowane jest na marzec 2026 roku i potrwa osiem lat. Rozbudowa terminala będzie realizowana we współpracy z międzynarodowymi inwestorami, w tym z Vinci Airports, który posiada 20% udziałów w Porcie Lotniczym Budapeszt. Ponadto państwo węgierskie utworzy nową spółkę holdingową o nazwie Aviatica, w skład której wejdą port lotniczy w Budapeszcie, HungaroControl oraz lotniska w Debreczynie i Sármellék. Celem jest ujednolicenie i wzmocnienie węgierskiego potencjału w zakresie zarządzania lotnictwem i logistyki w kilku regionach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.